Monday, January 25, 2010

Mencerap gerhana di UM

Berkesempatan bersama pelajar Falak Syarie Akademi Pengajian Islam UM mencerap gerhana matahari, salah satu tanda kebesaran Allah SWT.

Proses mencerap bermula jam 2.45pm hingga jam 4.45pm.

Gerhana ni tak boleh terus dilhat dengan mata kasar, nanti rosak mata...so kena la pakai Teleskop ke, kacamata hitam khas ke, tak pun tengok biasan dalam air.

Em..jarang-jarang sekali berlaku. Selain mencerap, turut diadakan solat sunat gerhana dan bacaan khutbah khas. Selagi hayat ada tuntutan sunat gerhana dipenuhi sebaiknya.

Selama ini bila berlaku gerhana, saya hanya tahu Bumi, Bulan dan Matahari berada disatah yang sama, dan hari menjadi gelap.

Rupa-rupanya bayak lagi perkara berlaku semasa fenomena gerhana terjadi seperti air laut menjadi pasang dan telur boleh berdiri.

Maha kuasa Allah menunjukkan kebesaranNya. Sangat ta'jub melihatnya dan mencuba sendiri melakukannya.

Apapun terima kasih buat K.Khadijah yang banyak memberi kerjasama.
Saya masukkan sedikit pengalaman K.Khadijah bertemu gerhana sewaktu beliau mesih kecil. Seperti yang diceritakan kepada saya...

"Terkenang ketika bersekolah, takjub apabila diberitahu dalam berita, akan berlaku gerhana matahari separa di Malaysia. Tidak ingat tahun bila, tapi hati memang mahu sangat melihatnya.

"Dengan berbekalkan air di dalam gayung, dapat juga dilihat separuh matahari tertutup gelap.

"Ketika itu tidak tahu, apa sebenarnya yang berlaku secara terperinci, cuma ibu kata, bulan yang menutup separuh matahari," ceritanya.


Lagi koleksi gambar cerap gerhana..KLIK DI SINI

No comments:

Post a Comment