Monday, January 25, 2010

'Diracun' lens 200mm F2.8

Assalamualaikum...

"Bangau oh bangau ..
Kenapa engkau kurus?
Macam mana aku tak kurus..
Ikan tidak timbul."


Teringat waktu menyanyi lagu seloka bangau oh bangau zaman sekolah rendah dulu...

Kali ni nak berkongsi gambar kepada mereka-mereka yang berminat dengan spesis burung yang bernama 'Bangau'.

Ahad, 24 Jan lalu saya ke putrajaya bertemu sebuah keluarga 'deal' untuk foto perkahwinan anak mereka.

Selepas selesai, saya sempat singgah di Taman Wet Land Putrajaya, konon-kononnya mahu melihat kawasan untuk outdoor shooting pengantin nanti.

Alhamdulillah..tak sangka-sangka ada tiga orang brader chinese buat outdoor kat taman flamingo kat situ.

Fuh..tengok diorang punya lens...sampai bila pun sy rasa tak mampu nak miliki.
Sorang tu pakai lens 400mm, diameter muka depan lens tu lebih kurang sebesar muka saya.

Saya pun cuba la dekat-dekat dengan diorang..maklumla nak belajar punya pasal.

Saya tanya seorang brader tu, berapa dah dia habiskan melabur kat kamera tu.. dia jawab dekat 70K juga semua sekali. Terkejut beruk juga saya dibuatnya...

Fuh ternyata perjalanan saya masih jauh...Sempat la menuntut dengan diorang beberapa tips shot. Diorang ni sebenarnya egineer, tapi minat buat still photo.

Yang paling best, ada sorang brader Lai Hen Jung nama dia, bagi pinjam lens dia kat saya. Lens AF 70-200mm F2.8 jenama TAMRON kalau tak silap. Diorang panggil juga sebagai Mirror Lens.

Tapi dia fix la..xboleh nak closeup ataupun wide..dan satu lagi manual fokus.

"Nah saya 'racun' kamu..," kata Hen Jung pada saya sambil menghulurkan lens.

Racun tu bermaksud mempengaruhi saya untuk beli lens macamtu juga.

Apa lagi..peluang tak kan nak biarkan... Ni beberapa shot sempat saya ambil hand held, tapi ada yang lari fokus juga..hu hu..


Sangat berbeza hasilnya dengan lens yang saya ada.
Kualiti gambar sangat bagus..
Apapun...toche, sensei buat kalian yang telah mengajar dan memberi pinjam lens.

Alahai...aku sudah teracun...!

Lagi koleksi gambar bangau...KLIK DI SINI

No comments:

Post a Comment